Wat is een miskraam

Wat is een miskraam2016-10-17T11:06:53+00:00

Bloedverlies

Een voorbeeld van een vaak voorkomende, onschuldige oorzaak van bloedverlies vroeg in de zwangerschap is de ingroei (innesteling) van de bevruchte eicel in de baarmoeder.

Ook kunnen afwijkingen aan de baarmoedermond zoals een poliep of een ontsteking (bijvoorbeeld Chlamydia) leiden tot bloedverlies zonder dat dit de zwangerschap beïnvloedt. Deze vorm van bloedverlies treedt nogal eens op na gemeenschap of na (harde) ontlasting en is gemakkelijk te behandelen. Een zeldzame oorzaak is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Bloedverlies in de eerste 16 weken van de zwangerschap komt voor bij 20% van alle vrouwen. In de helft van de gevallen houdt het bloedverlies op na enkele dagen en heeft het geen betekenis. Bij de andere helft kan er sprake zijn van afstoting van de vrucht en dus een miskraam. Uiteindelijk eindigt 10 % van alle zwangerschappen in een miskraam.  De kans op een miskraam neemt toe met leeftijd.

Oorzaak miskraam

De oorzaak van een miskraam is bijna altijd een afwijking in de chromosomen die toevallig is ontstaan bij de bevruchting van de eicel. Dit leidt tot een stoornis in de aanleg van de zwangerschap waardoor de zwangerschap niet verder kan groeien en wordt afgestoten.

Voorkomen van een miskraam

Een miskraam met zekerheid voorkomen is niet mogelijk. Wil je na een miskraam opnieuw zwanger worden dan is het wel verstandig om zo gezond mogelijk te leven. Dit betekent gezond en gevarieerd eten, in ieder geval geen alcohol in de 2e helft van de cyclus,  niet roken en geen medicijnen innemen zonder overleg. Er wordt geadviseerd om 0,4 mg foliumzuur te nemen. Foliumzuur vermindert niet de kans op een miskraam, maar wel de kans op het krijgen van een kindje met een open rug, hartafwijking, gespleten lip, kaak en gehemelte.