Verschijnselen

Verschijnselen2016-10-17T11:08:28+00:00

Vaginaal bloedverlies en lichte menstruatieachtige pijn kunnen het eerste teken van een miskraam zijn. Zwangerschapsverschijnselen zoals gespannen borsten en ochtendmisselijkheid nemen soms af vlak voor een miskraam.

Meestal komt een miskraam na de eerste tekenen van bloedverlies binnen een paar dagen op gang, soms duurt dit nog een week of zelfs een paar weken. Geleidelijk ontstaat krampende pijn in de baarmoeder en neemt het bloedverlies toe, zoals bij een hevige menstruatie.

In de loop van enkele uren wordt de vruchtzak nu uit de baarmoeder gedreven. De miskraam heeft dan plaatsgevonden. De vruchtzak is herkenbaar als een vocht gevuld blaasje met een vliezig omhulsel dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed. Vaak komen ook bloedstolsels vrij, die meer donkerrood en glad zijn.

Na het uitdrijven van de vruchtzak en stolsels is de pijn vrijwel direct over. Het bloedverlies vermindert snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen van de menstruatie. Bel de dienstdoende verloskundige  als de miskraam achter de rug is om ons daarvan op de hoogte te brengen.

Wanneer is het verstandig ons te bellen?

• Bij bloedverlies en dus onzekerheid. We kunnen met de echo zien of de zwangerschap in orde is of dat het een miskraam gaat worden.
  • Hevig bloedverlies. Als het bloedverlies erg ruim is (langdurig veel meer dan een forse menstruatie), kan dit gevaarlijk zijn. Zeker bij klachten van sterretjes zien of flauwvallen moet je ons direct bellen.
  • Aanhoudende klachten. Als na een spontane miskraam of curettage krampende pijn en/of zeer fors bloedverlies blijft bestaan, wijst dit op een incomplete miskraam.
  • Koorts. Temperatuur boven de 38 graden tijdens of kort na een miskraam.
  • Ongerustheid. Altijd als je ongerust bent over het verloop van de miskraam of wanneer je het prettig vindt om er even over te praten bel dan met de dienstdoende verloskundige van de praktijk.